Tervetuloa, Vieras

Arkeologian harrastajan talvituska
(1 katselee) (1) vieras
Arkeologit-keskustelussa tutkitaan Suomen muinaisuutta, historiaa ja vähän muutakin.
Siirry alas
Vastaa viestiin
Lähetä uusi aihe
Sivu: 123
Aihe: Arkeologian harrastajan talvituska
Vs:Arkeologian harrastajan talvituska 6 kuukautta, 3 viikkoa sitten  
Jukkis kirjoitti:
Munkin naama alkaa olla varmaan ihan keltainen, ja taatusti johtuu valaistuksesta - tai pikemmin sen puutteesta. Olenko panevinani merkille että yksi jos toinen alkaa henkisesti nujertua kuningas Talven edessä? Masentunutta rutinaa tulee vähän kaikkien tuttujen suusta, ihan kuin talviolympia-urheilijoimme kommenteissa kisan jälkeen.
Vaan niin alkaa olla meikänkin henkinen kantti niistetty ellei nyt edes yhtä suojapäivää saa näiden pakkasten sijaan.

Mä olen taistellut talvea vastaan teetä juomalla. Se auttaa kestämään pakkasta ja kohottaa mielialaa paremmin kuin kahvi.
Kirjoita koodi   
Huom: vaikkakin koodi- ja hymiö-painikkeet eivät näy, niin ne ovat silti käytettävissä.
juppe
Guru
graphgraph
Ei paikalla Napsauta tässä nähdäksesi käyttäjän profiili
Reply Quote
Avattarestani sen verran, että en ole koskaan tajunnut mistä se tulee. Itse leffassa mitään tuollaista ei ole vaan se on pelkästään kansikuvassa.

Vs:Arkeologian harrastajan talvituska 6 kuukautta, 3 viikkoa sitten  
Mulla on tässä talvihorteessa lumimassojen alla makaavien muinaiskohteiden ohi kävellessä tullut sellainenkin ajatus mieleen, että nuo rautakautisina pidetyt kuppikivet/uhrikivet, jos tosiaan uhrauskäytössä olivat, niin olivatko sitä myös talvella ? Maanviljelysonnen takia tuskin tarvitsi keskitalvella tehdä uhrauksia, mutta entä muita juttuja ? Vainajien muistamista esim. Kukaan ei ole enää kertomassa, mutta jos nuo kupit ovat olleet talvikäytössä niin niillä on tietysti ollut myös talvikunnossapitoa. Varmaan aika hauskan näköisiä yksityiskohtia ollut rautakauden talvissa kun tietyt kallionpaljastumat ja kivet on pidetty lumesta puhtaana.

Kunhan funtsailen. Aivotyö tässä nyt on ainoa mitä pystyy tehdä... Enkä ees tiä miten nämä pakkasten surkastuttamat aivot osaavat asioita käsitellä.
Kirjoita koodi   
Huom: vaikkakin koodi- ja hymiö-painikkeet eivät näy, niin ne ovat silti käytettävissä.
Metsämenninkäinen
Osaaja
graphgraph
Sukupuoli: Nainen Asuinpaikka: Lounais-Suomi
Reply Quote
Pitääkö sitä taas työllistää ammatti-arkeologia ?

Vs:Arkeologian harrastajan talvituska 6 kuukautta sitten  
Eräänlaista inventointia voi suorittaa mukavasti sisätiloissakin näin lumisina aikoina, jos käytössä on google earth...

Mulla on Kuolan niemimaa tällä hetkellä työn alla ja olen "löytänyt" puolessa tunnissa jo kuusi kohdetta: muutaman jatulintarhan ja seitakiviä. Mielenkiintoista seutua.

Toinen mielenkiintoinen alue on Pohjois-Amerikan ja Kanadan järviseudut. Maisema on paikoin hämmästyttävän paljon samankaltainen kuin meillä, sokerikuorrutuksella tietysti... Sieltä voi bongata mm. kalliomaalauksia...

Laatokan rantuuksilta on tullut vasta yksi "varma löytö", eli linnasaari..Kilpolasta koilliseen.
Kirjoita koodi   
robomir
Vakiokirjoittaja
graphgraph
Sukupuoli: Mies Asuinpaikka: Muumioiden laakso
Reply Quote

Vs:Arkeologian harrastajan talvituska 6 kuukautta sitten  
Kannattaa tsekata www.karjalankartat.fi/ siellä on huikea aineisto vanhoja karttoja rajan takaa. Missä siis Kilpolan linnasaari olisi tarkalleen?
Kirjoita koodi   
frank
Vakiokirjoittaja
graphgraph
Asuinpaikka: Kallion - Eiran välimaasto
Reply Quote

Vs:Arkeologian harrastajan talvituska 5 kuukautta, 3 viikkoa sitten  
Kiitos linkkivinkistä!

Google earth -inventointi perustuu ajatukseen, että etsitään itse mestoja. Mä annoin jo nyt liikaa vinkkiä. Jouduin kiertämään koko Laatokan lätäkön pari kertaa ympäri, ennenkuin edes tuo (mahdollinen) linnasaari tuli vastaan... Lykkyä!

Besov Nos -niemen kulmille on joku huolimaton jättänyt haapion...se oli helppo bongata.
Kirjoita koodi   
robomir
Vakiokirjoittaja
graphgraph
Reply Quote

robomir kirjoitti:
Eräänlaista inventointia voi suorittaa mukavasti sisätiloissakin näin lumisina aikoina, jos käytössä on google earth...

Mulla on Kuolan niemimaa tällä hetkellä työn alla ja olen "löytänyt" puolessa tunnissa jo kuusi kohdetta: muutaman jatulintarhan ja seitakiviä. Mielenkiintoista seutua.

Toinen mielenkiintoinen alue on Pohjois-Amerikan ja Kanadan järviseudut. Maisema on paikoin hämmästyttävän paljon samankaltainen kuin meillä, sokerikuorrutuksella tietysti... Sieltä voi bongata mm. kalliomaalauksia...

Laatokan rantuuksilta on tullut yksi "varma löytö", eli linnasaari..Kilpolasta koilliseen.

Aika hyvin löydetty, pelkällä googlella
Karjalan karttojen mukaan siellä onkin Linnavuori -niminen mäki
Kirjoita koodi   
caratta
Tulokas
graphgraph
Reply Quote

Onhan ne vähän kiven alla nuo muinais-mestat GE:ssa... mutta etsivä löytää!

Toisaalta se on vähän kaksipiippuinen juttu, jos sinne laittaa kuvia esim. kalliomaalauksista. Ne saattaa houkutella niiden ääreen sellaista jengiä, joka ei juuri arvosta koko asiaa ja pahimmassa tapauksessa jopa tuhoavat sen. Näinhän on käynyt Suomessakin parissa kohteessa.
Kirjoita koodi   
robomir
Vakiokirjoittaja
graphgraph
Reply Quote

Iltaa, Metsämenninkäinen! Kävi mielessä sellainen asia että ehkä asutus oli talvella eri paikassa kuin kesällä. Silloin kesäpaikan kuppikiviä ei tarvinnut putsata lumesta. Tultiin kumartamaan vasta kun maa oli taas paljastanut ne näkyville. Hyvin vielä silloin kerittiin uhrata itämisvoimia ja reheviä saaliita kevään auringon alla!

Mikä on muuten kuppikunta?
Kirjoita koodi   
lefa V
Vakiokirjoittaja
graphgraph
Sukupuoli: Mies Asuinpaikka: Länsirannikko
Reply Quote
Metsien kiertolainen joka tanssii hirvikärpästen kanssa

Siirry ylös
Vastaa viestiin
Lähetä uusi aihe
Sivu: 123
Moderaattorit: Jukkis